lunes, 22 de mayo de 2017

EN SU 33ª EDICIÓN EL FESTIVAL DE ORTIGUEIRA MIRA HACÍA IRLANDA





Se anunció una nueva edición, la 33, del Festival Internacional del Mundo Celta de Ortigueira que tendrá lugar los días 13,14,15 y 16 de julio. El festival nació hace 40 años, aunque en su caminar  encontró obstáculos para su celebración, lo cual queda reflejado en el número de ediciones. 

Hoy el de Ortigueira, es un festival de referencia cultural del Mundo Celta y para dejar constancia de ello incluye en su cartel confeccionado por  Rei Zentolo para esta edición --inspirado en las leyendas que recorren Ortigueira y otros países celtas sobre la presencia de dragones y otros seres mágicos -- algunos de los nombres con más lustre de la música tradicional irlandesa.

La  organización del festival se viene arriba, saca pecho y lo proclama como el festival folk mejor del mundo -- con permiso del de Lorient con quien compite en la cima --, y lo hace porque tiene motivos sobrados para proclamar esta primacía de ser uno de los referentes mundiales del folk que reúnen a decenas de miles de "folkies" llegados de los más diversos puntos de la geografía española y países que conforman el arco céltico.

Nació gracias al esfuerzo de Xavier Garrote, director de la Escola de Gaitas de Ortigueira, que tuvo una "idea visonaria " que fue arropada por toda la villa a pesar de que el entorno oficial no lo veía con buenos ojos por creer que "potenciaba" el nacionalismo. De ahí que tuviera que interrumpirse 7 años, desde 1988 a 1994.

Me contaba Geranio Torreiro, embajador plenipotenciario del Festival Intercéltico de Lorient  en Galicia durante 25 años, que cuando nació el Festival de Ortigueira eran tiempos muy difíciles y que fue realmente duro incorporar a Galicia a esta cultura.: Recuerdo que, cuando iba a algún organismo o institución ofreciendo el Festival, poco menos que se echaban las manos a la cabeza y me tildaban de revolucionario. Con el tiempo aquellos miedos de que lo celta fuera un abanderado del nacionalismo, se fueron diluyendo y dejaron paso a la percepción de que era un movimiento cultural importante. Cuando nació el de Ortigueira, cuya primera edición fue el 30 de julio de 1978,  que duda cabe de que lo hizo a imagen y semejanza de Lorient. Es más, yo diría que nació en Lorient a donde yo había invitado a la Escola de Gaitas que dirigía Garrote, quién tomo muy buena nota. Al año siguiente se celebraba el primer Festival de Ortigueira a donde me invitaron de forma especial para mantener los contactos con Lorient".

El Festival lo inauguró en 1978, Emilio Cao que con su disco Fonte de Araño grabado en 1977, editado bajo la tutela de la productora Abrente con sede en A Coruña, del que ahora se anuncia una próxima re-edición en vinilo, y que fue quién  "iluminó" el desembarco de la música celta en Galicia.

 Compartía cartel con Antón Seoane que junto a Rodrigo Romaní, habían grabado el disco "Milladoiro" también en la misma productora. Junto a ellos, el grupo irlandés Cromlech que había grabado un disco con la compañía discográfica gallega Ruada. El cartel del segundo Festival, celebrado en 1979, incluía otro grupo de la escudería discográfica gallega "Abrente", Xocaloma, repetía Cromlech e incluía por primera vez a Milladoiro ya como grupo.

Edición tras edición el festival fue aumentando su potencial e incrustando su nombre en la cartografía de los llamados países celtas, en la fachada atlántica europea desde  Escocia hasta Galicia, la  costa cantábrica -Asturias, Cantabria-  y parte de los territorios del norte de la meseta, pasando por Irlanda, la Isla de Man,Cornualles,
 Gales y Bretaña.

Hoy, considerado Fiesta de Interés Turístico Internacional, se ha convertido en uno de los mayores festivales en cuanto a número de asistentes de toda Europa, habiendo superado en ocasiones los 100.000 asistentes por edición.
Desde esa atalaya privilegiada se asoma esta nueva edición que "mira para Irlanda", desde donde llegan embajadores plenipotenciarios de su música tradicional: el violinista Paddy Glackin -- que ha acompañado a Van Morrison y JohnCage -- el guitarrista John Doyle --recientemente reclutado para la banda de Joan Baez --, el flautista y gaiteiro Michael McGoldrick -- del grupo Capercaillie --El cantante Andy Irvine y Donal Lunny, este último artífice el "renacimiento" de la música irlandesa en los últimos 30 años.Compartirán escenario con Usher´s Island, Harmonica Creams, Sckerryvore. Boj, Scoot Woo Band, Escola de Gaitas de Ortigueira, A Roda y Treixadura,y Cántigas e Agarimos.

El Festival Internacional del Mundo Celta de Ortigueira no solo pone en valor a las  figuras consagradas de la música folk, sino que desde el año 2000 puso en marcha una nueva estrategia para la promoción de los grupos noveles con el Proxecto Runas en el que, desde entonces han pasado más de 300 bandas nacionales e internacionales, lo cual indica la buena aceptación de esta propuesta.

Este año se presentaron 20 formaciones y los seleccionados - por el jurado y los votos de más de 22.000 personas a través de la web del festival fueron Koji Koji Moheji, de Japón -- es la segunda vez que un grupo japonés gana el Runas --; Gabriel G. Diges Band, de Irlanda ; y Noreia, de Slovenia. Estas bandas se subirán al escenario Estrella de Galicia, el primer día del festival.

ESCENARIO ESTRELLA GALICIA

Jueves 13 de julio
22.00.- Final Proxecto Runas 2017
22.00.-  Noreia. - Eslovenia
23.00.- Gabriel G Diges - Irlanda
00.00.- Koji Koji Moheji - Xapón
01.00.- SKERRYVORE. Escocia
02.30.- Crebisnky. Galicia

Viernes 14 julio
22.00 .-Bagad Kevren Brest Sant Mark
23.00.- Escola de Gaitas de Ortigueira
00.00 .- Usher’s Island
01.30.- Scott Wood Band.
03.00.- Böj

Sábado 15 de julio
22.00.- The California and District Pipe Band.
23.00.- Oscar Ibañez & Tribo
00.30.- Michael McGoldrick Band
02.00.- Tejedor
03.30.- Harmonica Creams

Domingo 16 de julio
21.00.- Gamelas e Anduriñas
22.00.- Os Carecos e Amigos
23.30.- Treixadura e Cantigas e Agarimos
01.00.- A Roda



 O FESTIVAL DE ORTIGUEIRA MIRA A IRLANDA
NA 33ª EDICIÓN

Anunciouse unha nova edición, a 33, do Festival Internacional do Mundo Celta de Ortigueira que terá lugar os días 13,14,15 e 16 de xullo. O festival naceu hai 40 anos, aínda que no seu camiñar  atopou obstáculos para a súa celebración, o cal queda reflectido no número de edicións. Hoxe o de Ortigueira, é un festival de referencia cultural do Mundo Celta e para deixar constancia diso inclúe no seu cartel algúns dos nomes con máis lustre da música tradicional irlandesa.

A  organización do festival vén arriba, saca peito e proclámao como o festival folk mellor do mundo -- con permiso do de Lorient con quen compite na cima --, e faino porque ten motivos sobrados para proclamar esta primacía de ser un dos referentes mundiais do folk que reúnen a decenas de miles de "folkies" chegados dos máis diversos puntos da xeografía española e países que conforman o arco céltico.

Naceu grazas ao esforzo de Xavier Garrote, director da Escola de Gaitas de Ortigueira, que tivo unha "idea visonaria " que foi arroupada por toda a vila a pesar de que a contorna oficial non o vía con bos ollos por crer que "potenciaba" o nacionalismo. Por iso é polo que tivese que interromperse 7 anos, desde 1988 a 1994.

Contábame Geranio Torreiro, embaixador plenipotenciario do Festival Intercéltico de Lorient  en Galicia durante 25 anos, que cando naceu o Festival de Ortigueira eran tempos moi difíciles e que foi realmente duro incorporar a Galicia a esta cultura.: "Recordo que, cando ía a algún organismo ou institución ofrecendo o Festival, pouco menos que botábanse as mans á cabeza e tachábanme de revolucionario. Co tempo aqueles medos de que o celta fose un abanderado do nacionalismo, fóronse diluíndo e deixaron paso á percepción de que era un movemento cultural importartante .Cando naceu o de Ortigueira, cuxa primeira edición foi o 30 de xullo de 1978,  que dubida cabe de que o fixo a imaxe e semellanza de Lorient. É máis, eu diría que naceu en Lorient onde eu convidara á Escola de Gaitas que dirixía Garrote, quen tomo moi boa nota. Ao ano seguinte celebrábase o primeiro Festival de Ortigueira onde convidáronme de forma especial para manter os contactos con Lorient".

O Festival inaugurouno en 1978, Emilio Cao que co seu disco Fonte de Araño gravado en 1977, editado baixo a tutela da produtora Abrente con sede na Coruña, do que agora se anuncia unha próxima re-edición en vinilo, e que foi quen  "iluminou" o desembarco da música celta en Galicia.

Compartía cartel con Antón Seoane que xunto a Rodrigo Romaní, gravaran o disco "Milladoiro" tamén na mesma produtora. Xunto a eles, o grupo irlandés Cromlech que gravara un disco coa compañía discográfica galega Ruada. O cartel do segundo Festival, celebrado en 1979, incluía outro grupo da escuadra discográfica galega "Abrente", Xocaloma, repetía Cromlech e incluía por primeira vez a Milladoiro xa como grupo.
Edición tras edición o festival foi aumentando o seu potencial e incrustando o seu nome na cartografía dos chamados países celtas, na fachada atlántica europea desde  Escocia ata Galicia, a  costa cantábrica -Asturias, Cantabria-  e parte dos territorios do norte da meseta, pasando por Irlanda, a Illa de Man, Cornualles, Gales e Bretaña.

Hoxe, considerado Festa de Interes Turístico Internacional, converteuse nun dos maiores festivais en canto a número de asistentes de toda Europa, superando en ocasións os 100.000 asistentes por edición.

Desde esa atalaia privilexiada asómase esta nova edición que "mira para Irlanda", desde onde chegan embaixadores plenipotenciarios da súa música tradicional: o violinista Paddy Glackin -- que acompañou a Van Morrison e JohnCage -- o guitarrista John Doyle --recentemente recrutado para a banda de Joan Baez --, o flautista e gaiteiro Michael McGoldrick -- do grupo Capercaillie --O cantante Andy Irvine e Donal Lunny, este último artífice o "renacemento" da música irlandesa nos últimos 30 anos.  Compartirán escenario con Usher´s Island, Harmonica Creams, Sckerryvore. Boj, Scoot Woo Band, Escola de Gaitas de Ortigueira, A Roda, Treixadura e Cántigas e Agarimos,entre outros.

O Festival Internacional do Mundo Celta de Ortigueira non só pon en valor ás  figuras consagradas da música folk, senón que desde o ano 2000 puxo en marcha unha nova estratexia para a promoción dos grupos noveis co Proxecto Runas no que, desde entón pasaron máis de 300 bandas nacionais e internacionais, o cal indica a boa aceptación desta proposta.

Este ano presentáronse 20 formacións e os seleccionados - polo xurado e os votos de máis de 22.000 persoas a través da web do festival foron Koji Koji Moheji, de Xapón -- é a segunda vez que un grupo xaponés gaña o Runas --; Gabriel G. Diges Band, de Irlanda; e Noreia, de Slovenia. Estas bandas subiranse ao escenario Estrela de Galicia, o primeiro día do festival.