Poucos
días despois de que se editase o seu "Catálogo de Sons" (Lubican
Records), falecía Antón Varela, "Tonecho", artesán construtor de
gaitas e gaiteiro ferrolán cunha fecunda
historia artística -Os Cempés, Raparigos, Berros do Castro, Follas Novas...-.
Un
traballo, un disco de autor, un legado musical no que reuniu, apoiado polos
acordes da guitarra de Carlos Beceiro (A Musgaña) e das cunchas de Raquel
Fontes, algunhas das pezas que lle eran máis queridas.
Algunhas da súa
creación, outras dos seus amigos xunto a outras anónimas e populares. Este
"Catálogo de Sons", é o inventario deses sons que el sacaba ás súas
gaitas cunha pureza enérxica, potente e
de enganosa sinxeleza, tras da que se acollía sen alardes nin pretensións, cun
dominio absoluto do instrumento como canle dos sentimentos.
Porque só a través
do sentimento pódese chegar a pezas como a "Polca para Erica" -dedicada á súa única filla- ou a "Xota
das Fontes" -dedicada á súa dona Raquel-, que xa foran recollidas ambas na
discografía dos Cempés, quizais o grupo co que alcanzou maior popularidade.
Son
múltiples e elogiosos os comentarios que sinalan a Antón
como un mestre, como un dos máis recoñecidos artesáns construtor de
gaitas --, con gran reputación mesmo fóra de Galicia --, un oficio que aprendeu co o "vello"
Seivane e despois montouse por se coa bagaxe de ser xa un gaiteiro reputado que
consentía a madeira e a interpretación na que mostraba unha "prudente" virtuosismo, afastado
dos protagonismos e disposto a ser partícipe da festa que se armaba sempre á
súa ao redor.
Non lle gustaba adornar a
digitación máis do necesario e sempre
lle agradaba ir "lixeiro de equipaxe", sen excesos de
prestidigitación, pero cunha técnica limpa e esencial, coa que reivindicaba o
insobornable orgullo dos vellos gaiteiros.
Como colofón a este comentario,
rescatar as palabras de José Varela, irmán de Antón sobre este "Catálogo
de Sons": O verdadeiramente
sobresaliente é que os cortes do cedé están interpretados nese inusual estado
de graza no que o son o envolve a un de tal modo que se desvanecen algúns límites e esquécese un
do tempo".
EL
"CATÁLOGO DE SONS"
DE
ANTÓN VARELA
Pocos días después de que se editara su "Catálogo de
Sons", fallecía Antón Varela, "Tonecho", artesano constructor de
gaitas y gaitero ferrolano con una
fecunda historia artística -Os Cempés, Raparigos, Berros do Castro, Follas Novas...-.Un
trabajo, un disco de autor, un legado musical en el que reunió apoyado por los
acordes de la guitarra de Carlos Beceiro (La Musgaña) y de las conchas
de Raquel Fontes, algunas de las piezas que le eran más queridas. Algunas de su
creación, otras de sus amigos junto a otras anónimas y populares. Este
"Catálogo de Sons", es el inventario de esos sonidos que él sacaba a
sus gaitas con una pureza enérgica, potente y de engañosa
sencillez. tras de la que se acogía sin alardes ni pretensiones, con un dominio
absoluto del instrumento como canal de los sentimientos. Porque solo a través
del sentimiento se puede llegar a piezas como la Polca para Erica -dedicada a
su única hija- o la Jota de las Fuentes -dedicada a su doña Raquel-, que ya
habían sido recogidas ambas en la discografía de los Cempés, quizás el grupo
con el que alcanzó mayor fama. Son múltiples y elogiosos los comentarios que
señalan a Antón como un maestro, como uno de los más reconocidos
artesanos constructor de gaitas --,
con gran
reputación incluso fuera de Galicia --, un oficio que aprendió con el
"viejo" para montarse después por cuenta propia, con el equipaje de
ser ya un gaiteiro reputado que mimaba
la madera y la interpretación en la que mostraba un "prudente" virtuosismo",
alejado de los protagonismos y dispuesto a ser partícipe de la fiesta que se
armaba siempre a su alrededor. No le
gustaba adornar la digitación más de lo necesario y siempre le agradaba ir "ligero
de equipaje", sin excesos de prestidigitación, pero con una técnica limpia
y esencial, con la que reivindicaba el
insobornable orgullo de los viejos gaiteiros. Como colofón a este
comentario, rescatar las palabras de José Varela, hermano de Antón sobre este
"Catálogo de Sons": Lo verdaderamente sobresaliente es que los
cortes del cedé están interpretados en ese inusual estado de gracia en el que
el sonido lo envuelve a uno de tal modo que se desvanecen algunos límites y se olvida uno
del tiempo".
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